“Van spugen tot bedreigingen: doktersassistent mikpunt van geweld”, kopte RTL Nieuws onlangs. Tijdens een van onze gesprekken, die wij regelmatig voeren met artsen en ook apotheken, hoorden we opnieuw over de toenemende agressie tegen dokters- en in in ons geval apothekersassistenten. Het gevolg? Ook apothekersassistent proberen hun functie zo in te delen dat ze minder klantcontact hebben.
Het maakt de complexiteit binnen de zorg zichtbaar: besluiten die ‘hogerop’ genomen worden hebben hun weerslag op het klantencontact aan de balie. Plots moet er voor een medicijn betaald worden, terwijl het middel voorheen vergoed werd. Tja, je kunt je vast voorstellen wat er dan gebeurt: onbegrip, frustratie, boze gezichten. Hoezeer de apothekersassistent haar best ook doet om de boel te sussen en alle klachten op te vangen, het gaat haar niet in de koude kleren zitten. Kortom: een assistent heeft die politieke besluiten niet genomen, maar vangt wel de klappen op.
En dat terwijl er al een schreeuwend tekort is aan apothekersassistenten. Naast spanning vanwege de krappe bezetting, meer uren draaien en meer werkdruk, ook nog agressie aan de balie? Hoe lossen we dit op?
Eva Carrièrezorg denkt graag mee. Immers: als jij zorgt voor ons, dan zorgen wij voor jou. Wat is jouw ervaring? Heb jij wel eens te maken gehad met agressie en hoe ging je hiermee om? Laat het ons vooral weten. Niet om met een vinger te wijzen, maar om samen naar een oplossing te zoeken. Laten we samen zorgen voor een fijne zorg. Wij zijn Eva. We care.