inhaker30 april 2021leestijd 2 minuten

Je leest ‘t vaak in onze vacatures voor verzorgende IG’ers of verpleegkundigen: je biedt een luisterend oor. Waarom schrijven we dat? Je wordt toch betaald om goede zorg te leveren? Je moet toch weten hoe je medische handelingen verricht? Tuurlijk, je hebt gelijk. Da’s belangrijk. Maar in de zorg werk je met en draait het om mensen. En mensen hebben gevoelens, zorgen en vragen. Dat luisterend oor dat je biedt en de aandacht die je geeft, is minstens zo belangrijk als die medische handelingen. Het gaat erom dat je iemand ziet.

Meer dan zorg

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het juist de handelingen rondom de medische handelingen zijn, die onthouden worden. Het geduld waarmee je je uitleg nog eens herhaalt of de tijd die je neemt om het zorgproces door te nemen, dat is waar je waarde toevoegt. Als jij iemand verzorgd hebt, voelt diegene zich gehoord. Zelfs een beetje meer mens misschien. “Goedemorgen mevrouw Jansen, hoe voelt u zich vandaag?”, met die vraag maak jij het verschil.

Naast gezien en gehoord worden, worden zorgbehoevende mensen blij als ze zien dat er genoeg personeel rondloopt. Personeel dat snapt wat zorgen betekent. Ook lekker eten en drinken, vermaak en een mooi onderkomen worden gewaardeerd. Ze willen zich welkom en thuis voelen. Niet zo gek ook, want wie wil dat nu niet? Verrassend is dat deze hele opsomming voor hen zwaarder weegt dan de behandeling waarvoor jij eigenlijk ingeschakeld bent. De medische handeling die levensbelangrijk is, voelt niet zo.

Een waardevol gesprek

Het draait om échte aandacht. Liefdevolle zorg. Iets waar pas tijd voor is, als de basis op orde is. Interne processen rondom wachttijden, medicatieveiligheid en financiën zijn geen dingen waar jouw hart als zorgprofessional sneller van gaat kloppen. Maar pas als alles soepel loopt, kun jij die zo fijne en opgehoopte liefdevolle zorg leveren. Je grijpt niet mis wanneer je een handdoek nodig hebt na het douchen, je kunt koffie met wat lekkers aanbieden én de nieuwe familiefoto die op de schouw pronkt bewonderen, want de medicatie staat al klaar en je hebt tijd over voordat je door moet. Kortom, jij hebt veel minder stress, bent niet de hele dag aan het rennen en kunt even dat o zo waardevolle praatje maken.

Door die liefdevolle zorg als hoger doel voor ogen te houden, kun je gemakkelijker werken aan het middel: de interne processen. Want als jouw organisatie dat op orde heeft, ga jij écht liefdevol zorgen. En liefdevol is waardevol. Liefdevol zou zelfs de standaard moeten zijn, als je het ons vraagt.

Wij zijn Eva. We care.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met Elyon Kingishi via 06 2552 2333 of elyon@werkenbijeva.nl of solliciteer direct via het onderstaande formulier.

Neem contact op

  • Sleep bestanden hierheen of